22 Temmuz 2014 Salı

EV YAPIMI PEYNİR TARİFİ





MALZEMELERİ:

- 10 kg süt ( halis inek sütü bulabilirseniz daha güzel oluyor )
- 1,5 çorba kaşığı yoğurt
- 1 çorba kaşığı peynir mayası (ben trakya peynir mayası kullanıyorum )
- 1 lt su
- 1/2 demet dereotu (isterseniz maydanoz, çörek otu, susam arzunuza bağlı )
- 1/2 çay bardağı ceviz (üstünü süslemek için)
- Bez torba
- Üstüne bastırmak için ağırlık
- tuz


YAPILIŞI:

Sütü iyice kaynatıp soğumaya bırakalım. (ılık olacak) Daha sonra başka bir kasenin içine 1,5 çorba kaşığı yoğurdumuzu koyalım ve bu yoğurdun üzerine ılık sütten iki, üç kaşık alıp çırpma teli ile iyice karıştıralım. Bu karışımı kaynatıp soğuttuğumuz sütün içine yavaş, yavaş karıştırarak dökelim ardından bir çorba kaşığı mayayıda ilave edip karıştırmaya devam edelim daha sonra tenceremizin kapağını kapatıp bir kenarda aşağı, yukarı dört veya beş saat bekletelim.(kapağı açtığımızda tencerenin içinde parça,parça suyun üstünde yüzen peynirler göreceksiniz ve açık yeşile dönen peynir suyunu. Bu parça, parça olan peynirlere teleme deniyor.)
Şimdi bu tencereyi ocağa koyup çok kısık ateşte ısıtalım ara sıra karıştıralım. Dibini tutmamasına özen gösterelim. (Isıtmamızın ve ara sıra karıştırmamızın sebebi peynirin yapımını hızlandırmak, peynirin daha çabuk sudan ayrılmasını sağlamak.) İkinci dikkat etmemiz gereken şey ise tenceredeki mayalanmış peynir suyunun ısısı.(Yoğurt mayalarken parmağımızı süte daldırır ve sekize kadar sayarız süt parmağımızı hafifçe yakar ya işte öyle olacak mayanın ısısı.) Zaten tencerenin içine baktığınızda peynirlerin tamamen dibe çökmüş ve bıçakla ayrılacak hale gelmiş olduğunu göreceksiniz. Artık hazır olan peynirimizi herhangi bir tencerenin  içine yerleştirdiğimiz bez torbamıza yavaş, yavaş döküyoruz.( ben dereotunu dökme esnasında koyuyorum) Torbanın ağzını iyice bağlıyoruz, üstüne suyunun süzülmesi için ağırlık koyuyoruz ve suyu süzülene kadar bekletiyoruz. Tamamen suyundan arınan kalıp şeklindeki peynirimizi torbasından dikkatlice çıkartıp kare veya dikdörtgen kesip salamura yapacağınız kabın içine yerleştiriyoruz. Dolaba kaldırıyoruz.

                                                                                                   Afiyet Olsun

SALAMURA YAPIMI:

Ben süzülen peynir sularını atmıyorum 1lt peynir suyuna 1lt içme suyu karıştırıp yeniden kaynatıyorum tuzunu koyuyorum ve soğuduktan sonra peynirleri koyduğum kabın içine döküyorum. Bu şekilde peynirleri bozulmadan saklayabiliyorsunuz. Tuzu istediğiniz ölçüde kullanın. Çabuk tüketecekseniz az, uzun sürede tüketecekseniz biraz fazla koyun bozulmadan saklayın...


Dipnot: Kalan peynir suyunu da atmayın, çorba yapın. Özellikle tarhana çorbasına çok yakışıyor...




                                                            'Trakya peynir mayası'


                                 
             









1 yorum:

  1. Candancim kisin yaptiginda yedigim dereotlu peynirin tadi hala damagimda ...cok beceriklisin arkadasim

    YanıtlaSil